Derfor skal vi have en fælles tv-aftale

Spred ordet

Det var en opsigtsvækkende nyhed der ramte medierne i den forgangne uge, Brøndby IF valgte at gå ud af forhandlingerne om den nye TV aftale.

Jeg havde set, at den nye direktion ville have en omfordeling af midlerne i puljen, primært – eller udelukkende – til gavn for Brøndby.

Argumentet er, at Brøndby IF, med afstand, er den klub som tiltrækker flest seere og dermed fremstår som mest attraktiv.

Det er let at følge det argument. Sidste år fik Brøndby kun otte procent af TV pengene. En klub med Brøndbys kundepotentiale og så stærkt et brand bør få mere ud af det.

Aldo og co. mødte derfor op til forhandlingerne med en række krav til omfordeling af midlerne i den nye aftale.

Som jeg har kunnet læse mig frem til, var de andre klubber villige til at rykke lidt mod os, men ifølge vores ledelse ikke nær nok. Derfor valgte Brøndby at forlade forhandlingerne og vil nu gå enegang i forsøget på at sælge Brøndbys hjemmekampe til anden side.

På trods af det gode argument må jeg erklære mig dybt uenig i ledelsens beslutning.

For det første er superligaen mest attraktiv som tv-vare hvis alle klubber er med.

Det er en solidarisk aftale, der økonomisk sikrer, at ikke kun de store klubber, men også de mindre, bliver i stand til at holde et vist niveau til gavn for selve produktet. Og dermed kunderne.

For det andet kan det komme til at betyde, at Brøndbys kampe bliver placeret uden for de nuværende spilletidspunkter, da TV stationerne bestemmer hvilke kampe de vil sende, og dermed hvornår.

Da DBU, som ejer superligaen, har en pligt til at tage hensyn til tv-rettighederne, kan det ligne permanente lørdagskampe kl. 14 eller søndag formiddag 10.30.

Hver for sig kan de 2 kamptidspunkter se ok attraktive ud, men lørdag kl. 14 er ikke længere primetime, og det er søndag kl. 10.30 bestemt heller ikke.

Det er jo blot eksempler, som understreger at fodbold Danmark har taget de nye spilletider til sig, og hvis Brøndby nu kommer til at spille uden for disse tidspunkter, vil varen blive vanskeligere at sælge, da seertallet ikke vil følge med.

Samtidig offentliggøres spilletidspunkter i små portioner og jeg tror ikke, at det bliver nemt at sælge et produkt hvor betingelserne er ukendte.

For det tredje giver de høje seertal jo netop Brøndby de mest attraktive spilletidspunkter. Det er ikke tit, at vores klub spiller en mandag eller en fredag aften. Da selve spilletidspunktet jo også har en betydning for, hvor mange der kommer på stadion, er det min formodning at Brøndby tjener flere penge på en kamp søndag kl. 17/19 end mandag kl. 19.

Ja, vi trækker det store læs.

Men det har vi altså gjort siden 1986. En del af vores storhed som klub, er netop at vi altid har stillet os solidariske med de mindre klubber. Og kunne dele. På mange områder.

Som det ungdomshold fra Hadsund der var inviteret med til Brøndby cup dengang Ebbe Sand var stor. En gestus fra Brøndbys side, som også sommerkampene rundt om i landet var/er det.

Jeg glemmer ikke da jeg som lokalafdelingskoordinator kunne tage til Bornholm med besked fra Per Bjerregaard om at hvis de (Brøndby support Bornholm) kunne finde en klub der ville spille mod Brøndby på øen, ja så ville Brøndby da gerne komme en tur over.

Disse ting har, sammenholdt med den store sportslige succes, været stærkt bidragende til den storhed der, efter danske forhold, præger vores klub.

Dengang vi var lidt mindre og den store klub hed KB, var det dem der kom på besøg hos os, til Sankt Hans og spillede showkampe på Brøndby stadion. For udviklingen af brandet Brøndby er den slags uvurderligt.

Det er en af grundene til at så mange mennesker landet over følger vores klub og har haft ondt langt ind i hjertet de senere år, hvor det sportsligt ikke er gået så godt. Vi har mange tilhængere landet over, masser af goodwill. Den skal vi ikke sætte over styr på grund af en strid om tv-penge.

Så Aldo – tilbage til forhandlingsbordet, vi skal være med i den aftale. Vi skal stå solidariske med de andre klubber. Det gavner dansk fodbold og dermed os.

Kristian F. Berner

Skrevet af

Spred ordet