Et udebaneregister er et sikkert bud når politikere, journalister og menigmand kommer med et bud på hvordan fodboldvold skal kontrolleres. Men er det også et godt bud? Nej, det er det ikke og FCK’s massive problemer her i efteråret sætter en fed streg under det. Denne blog vil derfor først dokumentere at FCK Away ikke er løsningen og dernæst komme med et bud på en bedre løsning.
Der er ingen tvivl om at Brøndby IF i de seneste to år har haft store problemer med vold og hærværk på tribunerne, hvilket er ganske paradoksalt da Brøndby IF aldrig har haft et bedre samarbejde med fans, politi, politikere og fanforskere. Alligevel er det flere gange sket at et udebaneafsnit er eksploderet med omfattende vold og hærværk til følge. Heldigvis ligger løsningen ligefor, hvis vi spørger politikere, journalister og menigmand – vi skal bare have et udebaneregister, ligesom FCK. Selv i de blå/gule rækker er der stadig opbakning til et udebaneregister, en opbakning der dog snarere er født ud af frustrationer end af rationelle overvejelser. Et udebaneregister er nemlig tættere på at være et pr-stunt, end det er en løsning på de alvorlige problemer på tribunerne.
FCK Away opstod i kølvandet på nogle af de værste tilskueruroligheder i dansk fodbolds historie, nemlig da en gruppe FCK-fans valgte at kaste store mængder tændte romerlys mod andre tilskuere på Brøndby Stadion i foråret 2008. Konceptet går i korte træk ud på at du skal være medlem af FCK Away for at komme ind til FCK’s udekampe. Er du ikke medlem, har du ikke adgang. Det lyder jo simpelt og effektivt og mens det simple ikke kan anfægtes, kan effektiviteten efterhånden siges at nærme sig nul.
Der er således fortsat store problemer med FCK’s fans, primært på udebane, men såmænd også omkring Parken. Og det er der fordi FCK Away ikke løser problemerne. I stedet bliver problemet blot forsøgt skjult og når det alligevel popper op henviser man til FCK Away for at indikere handling. Men det er efterhånden velkendt at der stadig er mange uden et medlemskab af FCK Away på de stadions FCK gæster og problemerne har i efteråret været ganske mange.
2/10-2010
FCK-hooligans amok i et tog
29/9-2010
FCK-fans stukket ned i Athen
25/9-2010
Masser af romerlys og fans på hegnet i Herning
25/7-2010
EfB evaluerer på tilskuerproblemer
Det burde, hvis man klikker ind og læser ovenstående links, stå klart at FCK Away ikke løser problemerne, hverken på stadion eller udenfor. Det kunne derfor være rart om politikere, journalister og menigmand holdt op med at nævne FCK Away når der skal findes løsninger på de alvorlige problemer vold og hærværk i forbindelse med fodboldkampe udgør. For løsninger skal der findes, da Brøndby IF og dansk fodbold ikke fortjener de scener de sidste par år har budt på. I stedet mener jeg at man burde tage Brøndby IF’s udspil op til debat.
Brøndby IF ønsker kort og godt at få lov til at registrere ballademagere og bruge denne registrering til at indføre konsekvens overfor de, der laver ballade. For selvom alle himler op om at ballademagere bør have karantæne og aldrig mere bør have lov til at se en fodboldkamp igen, så har en karantæne bare ikke den store effekt fordi det ikke er tilladt at lave så meget som en krusedulle på et stykke papir. Alle karantæner skal derfor huskes af en kontrollør og han kan selvsagt ikke være alle steder på en gang og dermed er de danske stadions vidt åbne for ballademagere.
Brøndby IF’s oplæg vil give politi og kontrollører nye og markant forbedrede muligheder for at forebygge og straffe ballade. Og det er netop hvad der er brug for. Der findes desværre ikke et redskab der kan forebygge al ballade, men kan man forebygge en stor del, har man allerede gjort opgaven med at finde og straffe ballademagere meget lettere. Og dermed kan man vende den negative spiral vi i øjeblikket er inde i, hvor ballade stort set ingen konsekvens har for ballademagerne. I stedet er det alle andre der bliver straffet og det er ikke acceptabelt.
Flere politikere har udtalt at Brøndby IF’s register er i strid med selveste Grundloven, men det er en sandhed med modifikationer. Det er en problemstilling der er til at arbejde sig udenom, eksempelvis ved at gøre et billetkøb betinget af at man accepterer risikoen for at blive registreret.
Registre og lovgivning bør imidlertid ikke stå alene. Herfra skal derfor også lyde et pip til fordel for et endnu bedre samarbejde med fansene. I dag er der ansat et utal af folk til at servicere sponsorer, investorer og andre pinger, men arbejdet med fansene er stadig blot en lille del af andre stillinger. Det ville i mine øjne bringe klubberne langt, om de ansatte fankoordinatorer til at fokusere alene på fansene. UEFA har allerede dikteret at klubberne skal ansætte én fankoordinator med specifikke opgaver, men i en klub af Brøndby IF’s størrelse bør der være plads til to der kan favne hele fankulturen. For fankulturen spænder bredt. Fra de stemningsskabende grupperinger og individer på ståpladserne til det store flertal der udgøres af de siddende fans. For selvom deres behov på ganske mange punkter er ens, er de på andre punkter også vidt forskellige.
I mine øjne bør en klub som Brøndby IF hurtigst muligt vise handling ved at ansætte en fan til at varetage de stående fans og UEFA-opgaverne og supplere med en, der kan varetage samarbejdet med de øvrige fans. Sådanne ansættelser vil åbne op for et samarbejde med den officielle fanklub om at skabe et vugge-til-grav tilhørsforhold baseret på sunde værdier der kan lede langt de fleste et godt stykke udenom fremtidig ballade. Og dermed vil yderligere være vundet i kampen for at undgå ballade på og udenfor de danske stadions.